Miért olyan sok autógyártó aktív futball szponzorként?

Legyen szó a Jeep logóról a Juventus Torino mezén, vagy az egész stuttgarti stadionról, „Mercedes-Benz-Arénának” is nevezik: az európai autógyártók hosszú évek óta szponzorként tevékenykednek a futballban. A nagy márkák mindenütt jelen vannak.
Például a Nissan a Bajnokok Ligáját, a Hyundai pedig a közelgő katari világbajnokságot szponzorálja. Az Ajax Amsterdamot, a holland első osztályú klubot a Mercedes Benz támogatja. De számos hazai futballmezen is megtalálható a VW embléma.

Több, mint futball szponzor

Egyes cégek elkötelezettsége túlmutat a puszta szponzoráláson: a nagy autógyártók egy része futballklubokban birtokol részesedést. Az Audi például a német sorozatbajnok FC Bayern München részvényeinek körülbelül 8,3%-át birtokolja. A Tagesspiegel szerint az ingolstadti csoport még több részesedéssel rendelkezik az FC Ingolstadt 04 Fußball GmbH-ban: a részvények 80,1%-a az FC-é, a fennmaradó 19,9% pedig az Audi Sport GmbH-é.

A legszélsőségesebb példa talán a VFL Wolfsburg Fußball AG, amely 100 százalékban a Volkswagen AG tulajdonában van. A VW különösen aktív a német profi futball világában: a welt.de szerint az 1. és 2. Bundesliga 36 csapatából 16-ot a VW vagy leányvállalatai szponzorálnak.

Az autógyártók „pozitív figyelmet” alkalmaznak

A szponzorok céljai nyilvánvalóak: szeretnének hasznot húzni a futball óriási média hatékonyságából, és ezzel erősíteni márkájuk ismertségét. Az autógyártók indítékai a következők: Manapság a fogyasztók egyre nehezebben elérhetőek. A figyelem ritka árujáról van szó. Tehát konkrétan: Hogyan hívjam fel a fogyasztók figyelmét a termékeimre? A sporttal összefüggésben mindannyian pozitív figyelmet tapasztalunk. A legjobb esetben a kedvenc klubom játszik. De még ha nem is, mindannyian megtapasztaljuk az izgalmat, a gyorsaságot, a szórakozást, sőt a komédiát is. Természetesen a szponzorok ki akarják használni ezt a rendkívül érzelmes, pozitív környezetet. Itt akarják bővíteni vásárlóikat – és a lehető legtöbb új vásárlót inspirálni termékeikkel.

A Bilstein csoport szponzorálja a Schalkét

A gépjármű gyártók mellett számos autóalkatrész gyártó és olajgyártó cég (Castrol, ENEOS, Liqui Moly stb.) is részt vesz a futball szponzorálásában. Talán a legismertebb ilyen autóalkatrész márka a Bilstein. A Bilstein csoport 2016 óta futball szponzor is – az FC Schalke 04 hivatalos autóalkatrész-partnereként.